Αυτό που διαφοροποιεί την "εξ αποστάσεως εκπαίδευση" από τα άλλα είδη, είναι η απόσταση. Μια απόσταση που χωρίζει την διδακτική από τη μαθησιακή δραστηριότητα και δεν αφορά μόνο στο χώρο αλλά και στο χρόνο.
Χαρακτηριστικά στοιχεία όπως, ο εκπαιδευτικός, ο εκπαιδευόμενος, το διδακτικό υλικό, η διδακτέα ύλη, το εκπαιδευτικό ίδρυμα που αναλαμβάνει τη διαδικασία, το διοικητικό προσωπικό που τη διεκπεραιώνει, ο σχεδιασμός του μαθήματος και του προγράμματος σπουδών, η αξιολόγηση κ.ο.κ., πιστοποιούν ότι η εξ αποστάσεως εκπαίδευση, θεωρείται ισότιμη με οποιαδήποτε άλλη μορφή παροχής πληροφόρησης, κατάρτισης ή εξειδίκευσης.
Εξ άλλου, σύμφωνα με την θεωρητική προσέγγιση του Vygotsky και την ονομαζόμενη «Ζώνη επικείμενης ανάπτυξης», η μάθηση δεν μεταφέρεται από τον δάσκαλο στο μαθητή, αλλά ανακαλύπτεται από τον ίδιο τον ενδιαφερόμενο μέσα από συγκεκριμένες πρακτικές και μεθόδους. (Lionarakis, 2003)
Επομένως, η ποιότητα της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης κρίνεται σε μεγάλο βαθμό
- από την ποιότητα επικοινωνίας εκπαιδευτή-εκπαιδευομένου, κυρίως για καθοδήγηση, διευκρινήσεις, αποριών αλλά και ψυχολογικής στήριξης & ενθάρρυνσης. Η επικοινωνία αυτή προυποθέτει ένα καλά οργανωμένο δίκτυο καθηγητών-συμβούλων, αλλά και την διαθεσιμότητα του εκπαιδευτή.
- από την ποιότητα του εκπαιδευτικού υλικού το οποίο πρέπει να έχει σαφώς διατυπωμένους στόχους με συγκεκριμένες οδηγίες για την αξιοποίησή του. Η παρουσίαση της ύλης να γίνεται μέσα από μικρές και αυτοτελείς ενότητες, με τρόπο φιλικό και με χρήση κειμένου, εικόνας, ήχου.
- από το ότι, επειδή τα μαθήματα είναι πλέον ανοικτά και ευκολότερα προσβάσιμα, επιδέχονται δημόσιο έλεγχο, κατά συνέπεια γίνονται πιο ανταγωνιστικά, κάτι που οδηγεί στην βελτίωση τους.
- από την ευρύτερη αποδοχή και την αυξανόμενη ζήτηση λόγω των αλλαγών στο οικονομικό, τεχνολογικό, κοινωνικό και πολιτισμικό επίπεδο. Ισχυρό στοιχείο της, η δυνατότητα να προσφέρει «την κατάλληλη πληροφορία, στους κατάλληλους ανθρώπους, την κατάλληλη στιγμή».
Πηγές :
- Σημειώσεις μας
- Διαδίκτυο :
http://paroutsas.jmc.gr/dist_edu.htm
http://users.uoa.gr/~dmatth/pdf/entry4.pdf
http://paroutsas.jmc.gr/dist_edu.htm
http://www.edc.uoc.gr/~panas/EAP/Tmimata/Nea%20paralila%20keimena/
http://dlib.ionio.gr