Σαφώς και η παρουσία ενός μαθητή σε μια τάξη δεν εγγυάται την κατανόηση της διδασκαλίας. Αυτό βεβαίας θα μπορούσαμε να το θέσουμε και στην περίπτωση της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, όπου σε μία ιδεατή ηλεκτρονική τάξη η παρουσία του εκπαιδευόμενου δεν εγκυάται την κατανόηση της διδασκαλίας.
Φυσική παρουσία δεν είναι κρίσιμο μέγεθος στην διδασκαλία και σε καμία περίπτωση δεν μπορούμε να εξάγουμε το συμπέρασμα ποιός τρόπος διδασκαλίας είναι καλύτερος. Έτσι στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση μιας ιδεατής ηλεκτρονικής τάξης για παράδειγμα το άτομο θα μπορούσε ποιό άνετα και ελεύθερα να κάνει ερωτήσεις χώρίς να ντρέπεται και να διστάζει ή μπορεί να παρακολουθεί το μάθημα αλλά το μυαλό του να είναι αλλού, ενώ σε μια κανονική αίθουσα διδασκαλίας τα ερεθίσματα οπτικά,ηχητικά,νοηματικά να είναι τα καλύτερα αλλά και πάλι ο εκπαιδευόμενος να διστάζει ή όχι να κάνει ερωτήσεις, ή το μυαλό του να είναι αλλού. Βλέπουμε λοιπόν πως όλα είναι σχετικά, ενώ η φυσική παρουσία είναι απλά μια μεταβλητή που παίζει το ρόλο ενός παραπάνω λήθου στην κατανόηση μιάς και αυτή είναι συνδιασμός ή συνάρτηση ψυχοπνευματικών καταστάσεων του εκαπιδευόμενου της στιγμής.
Όσον αφορά το θέμα της ανταλλαγής σημειώσεων σε σχέση με ένα pdf, το ηλεκτρονικό στοιχείο pdf υπερτερεί της πρώτης λόγω τυχών ασυνεννόησης των ατόμων για ανταλλαγή και εκτύπωση, μή ευδιάκρητων χαρακτήρων γραφής,τυχόν απώλεια σημειώσεων. Ένα pdf που σώζεται, αποστέλεται γρήγορά, εκτυπώνεται, κάνει zoom in-out, δεν χαλάει, είναι ευκολότερο στην ανταλλαγή..μήν ξεχνάμε πως οι υπολογιστές ήρθαν στον κόσμο μας για να τον κάνουν καλύτερο... ;-)